091 Біологія. ОПП “Лабораторна діагностика біологічних систем” (3 курс)
V семестр
ДИСЦИПЛІНА “ЛАБОРАТОРНА ДІАГНОСТИКА ОРГАНІВ СЕЧОСТАТЕВОЇ СИСТЕМИ”
Кількість годин (кредитів): 180 год. (6 кредити)
Форма контролю – екзамен
Пояснювальна записка
Мета –поглиблення професійної підготовки студентів-біологів з майбутньою підготовкою за кваліфікацією «лабораторна діагностика». Студенти вивчають актуальні питання лабораторної техніки та діагностики аналізів сечі, захворювань сечовидільної системи та статевої системи.
Завдання: виробити у студентів професійну орієнтацію за кваліфікацією «Лабораторна діагностика».
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати:
- правила збирання сечі для досліджень;
 - як досліджувати фізичні властивості сечі, такі як її кількість, колір та запах, прозорість, реакцію сечі та відносну густину;
 - загальні дані про білок в сечі;
 - ренальні протеїнурії;
 - екстраренальні протеїнурії;
 - зв’язок гіперглікемії та глюкозурії;
 - причини та види глюкозурії;
 - що таке кетонемія та кетонурія;
 - загальні дані про кетонові тіла в сечі;
 - пігменти сечі. Утворення жовчних пігментів;
 - характеристика фракцій білірубіну;
 - діагностичне значення визначення жовчних пігментів для диференціації жовтяниць;
 - причини та види гематурій;
 - діагностичне значення виявлення в сечі гемоглобіну;
 - діагностичне значення виявлення в сечі гемосидерину;
 - вимоги до отримання осаду сечі та мікроскопії сечі;
 - загальні дані про організований та неорганізований осади сечі;
 - загальні дані про лабораторне дослідження виділень зі статевих органів, та загальні дані про еякулят і передміхурову залозу.
 
вміти:
- дослідити сечу за методом Зимницького;
 - провести уніфікований метод Робертса-Стольнікова;
 - виконати біуретовий метод;
 - виявити в сечі білок Бенс-Джонса;
 - дослідити альбумози;
 - зробити уніфікований метод паперових смужок «Глюкотест»;
 - зробити пробу Бенедикта;
 - дослідити лактозу і фруктозу в сечі;
 - зробити пробу Лагне;
 - виконати пробу Ротери;
 - провести виконання проби Легаля;
 - виконати уніфіковану пробу Фуше;
 - виконати уніфіковану пробу Розіна;
 - зробити виконання проби Паттенкофера;
 - виконати пробу Шлезінгера;
 - зробити бензидинову пробу;
 - виконати реакцію гемосидерину на берлінську лазур;
 - вивчити такі елементи осаду, як епітеліальні клітини, лейкоцити, еритроцити, циліндри;
 - провести орієнтований і кількісний методи дослідження осаду сечі;
 - дослідити кристали в осаді сечі;
 - дослідити виділення із піхви;
 - дослідити еякулят.
 
ДИСЦИПЛІНА “ЗАГАЛЬНА ТА ЦИТОГІСТОЛОГІЧНА ДІАГНОСТИКА ДИХАЛЬНОЇ СИСТЕМИ”
Кількість годин (кредитів): 180 год. (6 кредити)
Форма контролю – екзамен
Пояснювальна записка
Мета – ознайомити студентів теоретично (із використанням мікропрепаратів, електронограм та лабораторних показників): цитологічні, гістологічні та функціональні зміни в органах і тканинах при пошкодженнях (дистрофіях), некрозі, атрофії, порушеннях кровообігу, компенсаторно-пристосувальних процесах та запаленні, зумовлених розладами обмінних процесів, типах імунних відповідей.
Завдання:
– вивчити теоретичні основи процесу забору матеріалу для цитогістологічного дослідження в клініко-діагностичних лабораторіях.
– проаналізувати методи забору матеріалу при пухлинних процесах.
– ознайомитись з особливостями роботи спеціалізованих онкологічних, тора кальних, пульмонологічних, фтизіатричних підрозділів.
– охарактеризувати основні прояви порушень функції дихальної системи та шляхи їх профілактики.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати:
- методи отримання матеріалу для цитогістологічного дослідження при захворюваннях гортані;
 - -методи отримання матеріалу для цитогістологічного дослідження при захворюваннях трахеї;
 - методи отримання матеріалу для цитогістологічного дослідження при захворюваннях легень;
 - вікові зміни дихальної системи;
 - ознаки хвороб органів дихання, які зустрічаються у людей різного віку та їх профілактику;
 - методи отримання матеріалу при бронхоскопії: мазки-відбитки, зішкріб з пухлини.
 
вміти:
- правильно підготувати пацієнта до здачі аналізу;
 - правильно зберігати матеріал забраний для дослідження;
 - методи фарбування мазків;
 - розрізняти вікові ознаки та хворобливі прояви.
 - розрізняти передпухлинні зміни епітелію.
 - визначати ступінь ураження .
 
ДИСЦИПЛІНА “ФІЗІОЛОГІЯ ПРОЦЕСІВ СТАРІННЯ”
Кількість годин (кредитів): 180 год (6 кредитів)
Форма контролю – екзамен
Пояснювальна записка
Мета: дати відомості про біологію старіння як загально-біологічний і неминучий процес та ознаки старіння організму людини в цілому і конкретні його прояви в кожній із систем.
Завдання :
- вивчити теоретичні основи процесу старіння, особливості адаптації у похилому і старечому віці.
 - проаналізувати шляхи збереження фізичного, психічного і соціального здоров’я людей похилого віку.
 - У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
 
знати:
- загальні закономірності старіння;
 - механізми вітаукту-процесу, спрямованого на збереження життєдіяльності;
 - вікові зміни регулюючих систем організму ;
 - вікові зміни інших систем організму;
 - ознаки хвороб, які зустрічаються у людей поважного віку та їх профілактику,
 - ознаки небезпечних для життя станів;
 - особливості організації праці, побуту, відпочинку, лікування і догляду за людьми похилого і старечого віку.
 
вміти:
- попередити виникнення небезпечних для життя ускладнень хвороб людей літнього віку;
 - організувати належний режим праці, відпочинку, харчування;
 - забезпечити адекватні до функціонального стану побутові та життєві умови;
 - розрізняти вікові ознаки та хворобливі прояви.
 
ДИСЦИПЛІНА “ЦИТОЛОГІЯ СПЕРМАТОГЕНЕЗУ”
Кількість годин: 90 год. (3 кредитів)
Форма контролю – екзамен
Пояснювальна записка
Мета – розширити знання про характеристики сперматогенезу людини в нормі та патології, причини та механізми розвитку чоловічої безплідності.
Завдання:
- дати основні теоретичні відомості про будову чоловічих статевих залоз,
 - дати основні теоретичні відомості про процеси розвитку та характеристики чоловічих статевих клітин в нормі,
 - ознайомити із змінами сперматогенної функції при патологічних процесах,
 - допомогти студентам оволодіти практичними навиками сперматологічних досліджень.
 
Студенти повинні:
знати:
- будову та фізіологічні характеристики чоловічої статевої системи,
 - цитологічні характеристика клітин сперматогенного епітелію,
 - характеристику стадій циклу сперматогенного епітелію,
 - характеристику етапів сперміогенезу,
 - будову та значення гематотестикулярного барєру,
 - морфофізіологічні характеристики клітин Сертолі та їх зєднань,
 - антигенні детермінанти клітин сперматогенного епітелію,
 - принципи гормонального контролю і регуляції сперматогенезу у ссавців,
 - будову і функції клітин Лейдіга,
 - будову сперматозоїда,
 - методи дослідження еякуляту;
 - методи оцінки стану сперматогенного епітелію,
 - патологічні форми сперматозоїдів,
 - показники сперматограми в нормі і патології,
 - ознаки патологічних змін сперматогенезу.
 - фактори ризику для чоловічої фертильності,
 - види чоловічої безплідності.
 
вміти :
- пояснити основні цитологічні, ультраструктурні, фізіологічні та патологічні прояви у сперматогенному епітелії;
 - оцінити функціональний стан чоловічих статевих залоз на основі сперматологічних досліджень;
 - застосовувати набуті теоретичні знання для інтерпретації фізіологічних змін сперматогенної функції в різних умовах;
 - охарактеризувати основні механізми порушення сперматогенезу та розвитку чоловічої безплідності;
 - описати цитологічні та ультраструктурні характеристики клітин сперматогенного епітелію, клітин Сертолі, клітин Лейдіга,
 - пояснити значення гематотестикулярного барєру, динаміки контактів між клітинами Сертолі, гормонального контролю сперматогенезу;
 - сформулювати основні закономірності кінетики сперматогенезу.
 - визначити ступінь пошкодження клітин сперматогенного епітелію;
 - визначати кількість клітин сперматогенного епітелію різних стадій розвитку.
 
ДИСЦИПЛІНА “ФІЗІОЛОГІЯ ОРГАНІВ ТРАВЛЕННЯ”
Кількість годин: 90 год. (3 кредитів)
Форма контролю – екзамен
Пояснювальна записка
Мета –
формування та розвиток цілісного уявлення про закономірності функцій та процесів у травній системі, закономірностей травлення і всмоктування в організмі.
Завдання: формування системи знань професійних умінь та практичних навичок, що складають основу майбутньої професійної діяльності.
Студенти повинні:
знати:
- будову та функції шлунково- кишкового тракту
 - функції органів ротової порожнини
 - функції шлунку
 - склад і значення шлункового соку
 - функції тонкої кишки
 - функції підшлункової залози,
 - функції печінки, біліарної системи
 
вміти :
- інтерпретувати механізми й закономірності функціонування шлунково-кишкового тракту
 - пояснити значення будови і функції органів травлення
 - пояснити механізми травлення та всмоктування їжі
 
ДИСЦИПЛІНА “ГЕМАТОЛОГІЯ”
Кількість годин: 180 год. (6 кредитів)
Форма контролю – екзамен
Пояснювальна записка
Мета – поглиблення професійної підготовки студентів-біологів. Студенти вивчають актуальні питання кістково-мозкового кровотворення, причини, розвиток та прояви захворювань системи крові, їх попередження.
Основними завданнями вивчення дисципліни “Гематологія” є ознайомлення студентів з такими гемотологічними захворюваннями як анеміями, гемобластозами злоякісними лімфомами геморогічними захворюваннями, особливостями трансплантації гемоноетичних стовбурових клітин.
При вивченні предмету студенти повинні
знати:
- сучасну схему кровотворення;
 - особливості коагуляціййного гемостазу в нормі;
 - причини виникнення, розвиток, особливості перебігу гематологічних захворювань геморогічних діатезів;
 
вміти:
- розпізнавати основні прояви захворювань крові та геморогічних діатезів;
 - проводити первинну та вторинну профілактику анемі1 різного генезу;
 - призначити лікувальну дієту при залізо-дефіцитній анемії;
 - надати долікарську допомого при геморогічних діатезах;
 - інтерпретувати аналізи периферичної крові.
 
ДИСЦИПЛІНА “ЗАГАЛЬНА ТА ЦИТОГІСТОЛОГІЧНА ДІАГНОСТИКА СЕРЦЕВО-СУДИННОЇ СИСТЕМИ “
Кількість годин: 180 год. (6 кредитів)
Форма контролю – екзамен
Пояснювальна записка
Мета – поглиблення професійної підготовки за освітньою програмою «Лабораторна діагностика біологічних систем» щодо навичок цитогістологічної діагностики атеросклерозу, гіпертонічної хвороби, ішемічної хвороби серця, цереброваскулярних захворювань, ревматизму.
Основними завданнями є: виробити у студентів професійну орієнтацію за освітньою програмою «Лабораторна діагностика біологічних систем».
При вивченні предмету студенти повинні
знати:
- макро- та мікроскопічні прояви:
 - атеросклерозу;
 - гіпертонічної хвороби;
 - ішемічної хвороби серця;
 - цереброваскулярних захворювань;
 - ревматизму.
 
вміти:
- визначити прояви атеросклерозу;
 - визначити прояви гіпертонічної хвороби;
 - визначити прояви ішемічної хвороби серця;
 - визначити прояви цереброваскулярних захворювань;
 - визначити прояви ревматизму.
 
VІ семестр
ДИСЦИПЛІНА “ЛАБОРАТОРНА ТА ЦИТОГІСТОЛОГІЧНА ДІАГНОСТИКА ШКТ”
Кількість годин: 180 год. (6 кредитів)
Форма контролю – екзамен
Пояснювальна записка
Мета – поглиблення професійної підготовки студентів – біологів з майбутньою підготовкою за освітньою програмою «Лабораторна діагностика». Студенти вивчають актуальні питання цитологічної техніки та діагностики мікропрепаратів в гастроентерології.
Основними завданнями є: виробити у студентів професійну орієнтацію за освітньою програмою «Лабораторна діагностика біологічних систем».
При вивченні предмету студенти повинні
знати:
- будову та функції шлунково- кишкового тракту;
 - класифікацію захворювань шлунково-кишкового тракту;
 - лабораторну та цитогістологічну діагностику гастритів;
 - лабораторну та цитогістологічну діагностику виразкової хвороби шлунку та дванадцятипалої кишки;
 - міжнародну класифікацію раку шлунку;
 - лабораторну та цитогістологічну діагностику ентеритів;
 - лабораторну та цитогістологічну діагностику колітів;
 - міжнародну діагностику раку кишок;
 - лабораторну та цитогістологічну діагностику раку кишок;
 - міжнародну класифікацію захворювань печінки;
 - лабораторну та цитогістологічну діагностику генатозів;
 - цитогістологічні ознаки цирозу печінки і раку печінки;
 - лабораторну та цитогістологічну діагностику захворювань підшлункової залози.
 
вміти:
- виявити під мікроскопом в мікропрепараті запальний процес в слизовій оболонці шлунку;
 - виявити під мікроскопом в мікропрепараті виразковий дефект слизової оболонки шлунку та дванадцятипалої кишки;
 - на основі морфологічних ознак розрізняти різні форми раку шлунка між собою;
 - виявити під мікроскопом в мікропрепараті запальний процес в слизовій оболонці кишок;
 - виявити під мікроскопом в мікропрепараті ракову пухлину кишок;
 - виявити під мікроскопом в мікропрепараті ураження печінки;
 - виявити під мікроскопом в мікропрепараті ураження підшлункової залози.
 
ДИСЦИПЛІНА “ОСНОВИ АДАПТАЦІЙ”
Кількість годин: 180 год. (6 кредитів)
Форма контролю – екзамен
Пояснювальна записка
Мета – дисципліни сформувати у студентів систему знань про анатомо-фізіологічні та біохімічні механізми адаптації та шляхи підвищення адаптативної здатності організму.
Основними завданнями: ознайомити студентів з основними поняттями фізіології адаптацій, фізіологічними механізмами адаптації, сформувати уявлення про закономірності протікання адаптативних процесів при дії різних стресорних факторів.
При вивченні предмету студенти повинні
знати:
- основні поняття фізіології адаптацій;
 - специфічні і неспецифічні компоненти адаптацій;
 - анатомо-фізіологічні та біохімічні механізми адаптації;
 - шляхи підвищення адаптативної здатності організму.
 
вміти:
- визначити форми і види адаптацій;
 - прогнозувати вплив екологічних факторів на функціональні системи організму;
 - застосовувати теоретичні знання для вирішення практичних завдань підвищення адаптаційних можливостей організму;
 - формувати основи здорового способу життя.
 
ДИСЦИПЛІНА “ЛАБОРАТОРНА ТА ЦИТОГІСТОЛОГІЧНА ДІАГНОСТИКА ПУХЛИН”
Кількість годин: 180 год. (6 кредитів)
Форма контролю – залік
Пояснювальна записка
Мета – ознайомити студентів теоретично (із використанням мікропрепаратів, електронограм та лабораторних показників) з цитологічними і гістологічними проявами доброякісних і незрілих (злоякісних) пухлин різного гістогенезу, пояснити ймовірні причини і механізми розвитку, оцінити вихід і значення ускладнень для організму.
Основними завданнями:
- ознайомити студентів з цитологічними та гістологічними методами дослідження передпухлинних і пухлинних змін у тканинах і органах;
 - навчитися аналізувати результати лабораторних та функціональних досліджень.
 
При вивченні предмету студенти повинні
знати:
- причини розвитку пухлинного росту клітин і тканин;
 - канцерогенез;
 - морфологію пухлин;
 - характер росту пухлин;
 - основні групи пухлин;
 - гормональну залежність пухлин окремих органів;
 - види протипухлинного імунітету;
 - морфогенез передпухлинних змін;
 - фонові процеси і злоякісні зміни в окремих органах і тканинах.
 
вміти:
- описати та трактувати в гістологічних мікропрепаратах зміни в органах і тканинах;
 - описати і трактувати в гістологічних мікропрепаратах доброякісні пухлини;
 - описати і трактувати в гістологічних мікропрепаратах злоякісну пухлину;
 - описати і трактувати в гістологічних мікропрепаратах види росту пухлин;
 - описати і трактувати в гістологічних мікропрепаратах гормонально залежні пухлини передміхурової залози, молочної залози та щитовидної залози;
 - описати і трактувати в гістологічному мікропрепараті доброякісну пухлину шлунку;
 - описати і трактувати в гістологічному мікропрепараті злоякісну пухлину шлунку;
 - описати і трактувати методи отримання матеріалу для цитогістологічного дослідження пухлин.
 
ДИСЦИПЛІНА “ФІЗІОЛОГІЯ СТРЕСУ”
Кількість годин: 180 год. (6 кредитів)
Форма контролю – залік
Пояснювальна записка
Мета – згідно з сучасними уявленнями і досягненнями науки розширити знання про функції ЦНС у людини, значення її діяльності для цілісного організму та формування фізіологічних основ вищих психічних функцій та фізіологічні механізми стресу.
Основними завданнями: ознайомити студентів з механізмами процесів сприйняття зовнішньої інформації, формування моторних команд, уявлення про мозкові механізми вищих психічних функцій людини, свідомості, пам’яті, навчання, поведінки, розвитку стресу та адаптації тощо. Сформувати у студентів фізіологічне мислення та деякі практичні навички щодо діагностики ВНД і адаптивного статусу організму людини.
При вивченні предмету студенти повинні
знати:
- основні фізіологічні поняття;
 - властивості нервових центрів; принципи координації нервової діяльності;
 - будову нервової системи людини; значення НС у житті людини;
 - закономірності рефлекторної діяльності ЦНС, збудження та гальмування;
 - значення вищих відділів ЦНС. Роль кори великих півкуль в інтеграції поведінки організму;
 - експериментальні та клінічні методи дослідження ВНД у людини;
 - основні поняття фізіології стресу та адаптації.
 
вміти:
- пояснити основні фізіологічні поняття; поняття фізіології ВНД і стресу;
 - пояснити основні фізіологічні та патологічні прояви, пов’язані з діяльністю ЦНС;
 - оцінити функціональний стан ГГКАС і САС;
 - визначати роль мотиваційного збудження та емоцій у поведінці;
 - розв’язувати ситуаційні задачі.
 
091 Біологія. ОПП “Лабораторна діагностика біологічних систем” (4 курс)
VІІ семестр
ДИСЦИПЛІНА “ОСНОВИ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ”
Кількість годин: 180 год. (6 кредитів)
Форма контролю – екзамен
Пояснювальна записка
Мета – дисципліна “Основи наукових досліджень” знайомить студентів з сучасними методами наукових досліджень, з основними правилами проведення та аналізу результатів наукових досліджень.
Основними завданнями:
Пізнавальні: дати уявлення про науку та методи наукових досліджень, про загальні правила проведення наукових досліджень; сформувати у студентів комплексний синергетичний підхід до вивчення процесів і явищ в природних і антропогенних екосистемах.
Практичні: сформувати навички проведення наукових екологічних досліджень, зокрема, навички пошуку інформації та роботи з науковими першоджерелами, навички постановки наукового експерименту, документування та статистичної обробки первинних даних, наукової інтерпретації отриманих результатів наукового дослідження.
При вивченні предмету студенти повинні
знати:
- методи теоретичних та прикладних досліджень; загальні правила проведення наукових екологічних досліджень та інтерпретації отриманих даних.
 - основні поняття про наукову інформацію та форми її викладання;
 - загальні методи наукової творчості (методи теоретичних та експериментальних досліджень);
 - основні принципи наукової праці;
 - технологія роботи над науковою працею.
 
вміти:
- проводити наукові екологічні дослідження, набути навички пошуку інформації та роботи з науковими першоджерелами, навички постановки наукового експерименту, документування та статистичної обробки первинних даних, наукової інтерпретації отриманих результатів наукового дослідження.
 - застосовувати отримані знання для виконання наукового дослідження;
 - скласти план наукового дослідження;
 - вивчати літературні джерела;
 - підготувати рукопис наукової праці.
 
ДИСЦИПЛІНА “МЕТОДОЛОГІЯ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ”
Кількість годин: 180 год. (6 кредитів)
Форма контролю – екзамен
Пояснювальна записка
Мета – формування в студента цілісного уявлення про науку як систему знань і знаряддя пізнання, поглядів на методологію наукового пізнання, сутність загальнонаукових та спеціальних методів і принципів проведення дослідження та оформлення отриманих результатів.
Основними завданнями: сформувати у студентів прагнення до інтелектуальної творчої діяльності, що спрямована на здобуття й використання нових знань. Вміти отримувати етапи наукової продукції: 1) постановка (виникнення) проблеми, 2) побудова гіпотез і застосування тих, які вже є, 3) створення та впровадження нових методів дослідження, які спрямовані на доведення гіпотез, 4) узагальнення результатів наукової діяльності.
При вивченні предмету студенти повинні
знати:
- Предмет і сутність науки та її головна функція. Наука як продуктивна сила.
 - Формування вченого як особистості та режим його праці.
 - Організація наукового дослідження.
 - Інформаційна база наукових досліджень.
 - Основні положення наукової методології.
 
вміти:
- Використовувати загальні методи біологічних досліджень.
 - Використовувати спеціальні методи біологічних досліджень.
 - Користуватись науковими дослідженнями сучасного світу
 - Отримувати основний продукт, який відповідає цілям і проблемам, що розв’язуються.
 - здобувати по завершенні циклу результат у вигляді законів і теорій.
 
VІІІ семестр
ДИСЦИПЛІНА “ФІЗІОЛОГІЯ ОРГАНІВ РЕПРОДУКТИВНОЇ СИСТЕМИ”
Кількість годин (кредитів): 90 год (3 кредити)
Форма контролю –залік
Пояснювальна записка
Мета – ознайомити студентів з предметом та історією, методами досліджень, значенням, а також з фізіологічною системою органів репродуктивної системи жінки і чоловіка та механізмам їхньої регуляції. Курс є дисципліною для підготовки фахівців зі спеціалізації «Цитологічна та лабораторна діагностика» і має важливе значення для наступного вивчення інших предметів природничого спрямування.
Завдання вивчення дисципліни:
- Завдання сформувати у студентів систему знань про механізми перебігу основних фізіологічних процесів органів репродуктивної системи; ознайомити студентів із закономірностями функціонування чоловічої та жіночої репродуктивної системи, розширити уявлення про їх функції.
 - сформувати уявлення про походження і загальні закономірності розвитку органів репродуктивної системи людини;
 - дати студентам уявлення про сучасні тенденції та напрямки фундаментально-наукових та прикладних досліджень у фізіології органів репродуктивної системи і суміжних з нею науках для майбутньої орієнтації.
 - У процесі вивчення «Фізіологія органів репродуктивної системи» студент повинен
 
знати:
- завдання і значення фізіології органів репродуктивної системи;
 - анатомію жіночих та чоловічих статевих органів;
 - знати менструальний цикл жінки та вплив гормонального фону на його формування;
 - фізіологію жіночих статевих органів у різні вікові періоди;
 - рівні регуляції ОМЦ;
 - функціональну організацію яєчка, гормональну регуляцію функцій яєчка, фізіологію дозрівання сперматозоїдів, функціональний стан статевого члена;
 - методи дослідження фізіології органів репродуктивної системи.
 
ДИСЦИПЛІНА “ОСНОВИ ПАТОЛОГІЧНИХ ПРОЦЕСІВ”
Кількість годин (кредитів): 90 год (3 кредити)
Форма контролю –залік
Пояснювальна записка
Мета – сформувати системні знання про загальні закономірності виникнення типових патологічних процесів, а також про причини та механізми їх виникнення, прояви та значення для організму при розвитку різних захворювань.
Завдання вивчення дисципліни: надати студентові теоретичну та практичну базу щодо закономірностей патологічних процесів, їх класифікації та взаємозв’язку з іншими захисно-пристосувальними компонентами, а також ознайомити із функціональними змінами в органах і системах при патології.
У процесі вивчення «Фізіологія органів репродуктивної системи» студент повинен
знати:
- основні поняття загальної патології;
 - роль причин, умов і реактивних властивостей організму у виникненні та розвитку типових патологічних процесів;
 - причини та механізми виникнення типових патологічних процесів і реакції, їх основні прояви і значення для організму;
 - принципові можливості, шляхи й наслідки втручання у розвиток типових патологічних процесів.
 
вміти:
- застосовувати отримані знання для своєчасного попередження розвитку типових патологічних процесів;
 - виявити розвиток типових патологічних процесів;
 - оцінити порушення в організмі характерні для типових патологічних процесів.
 
091 Біологія. ОПП “Лабораторна діагностика” (ОР магістр)
І семестр
ДИСЦИПЛІНА “СУЧАСНІ АСПЕКТИ ПАТОЛОГІЧНИХ СТАНІВ”
Кількість годин (кредитів): 90 год. (3 кредити)
Форма контролю – екзамен
Пояснювальна записка
Мета – ознайомити студентів теоретично (із використанням мікропрепаратів, електронограм та лабораторних показників) цитологічні і гістологічні зміни при патології органів серцево-судинної системи, шлунково-кишкового тракту, великих травних залоз (печінки і підшлункової залози), органів сечоутворення і сечовивелення, зумовлених порушенням обмінних процесів.
Завдання: допомогти студентам оволодіти цитогістологічними і лабораторними методами розпізнавати структурні і функціональні зміни в перерахованих органах і системах при патології.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати:
характер структурно-функціональних змін, зумовлених порушенням обмінних процесів у:
міокарді при інфаркті, ішемічній і гіпертонічній хворобі;
легенях при пневмоніях, бронхоектатичній хворобі, емфіземі і бронхіальній астмі;
шлунково-кишковому тракті при гастриті, виразковій хворобі, колітах;
підшлунковій залозі при панкреатиті і цукровому діабеті;
печінці при гепатитах, цирозі, жовчно-кам’яній хворобі;
нирках при нефриті, пієлонефриті, нирково-кам’яній хворобі.
вміти:
описати та трактувати в мікропрепаратах некротичну стадію інфаркту міокарду, кардіосклероз, атеросклероз коронарної артерії;
описати і трактувати в мікропрепаратах пневмонію, пневмосклероз, емфізему легень;
описати і трактувати в мікропрепаратах хронічний гастрит, хронічну виразку шлунку, хронічний панкреатит;
описати і трактувати в мікропрепаратах виразку дванадцятипалої кишки, гострий і хронічний гепатит, цироз печінки, хронічний панкреатит, атрофію підшлункової залози;
описати і трактувати в мікропрепаратах гломерулонефрит, аміноїдоз нирок;
визначати в крові при інфаркті міокарду – лактатдегідрогеназу, креатинкіназу;
визначати в крові вміст загального білка при хронічних захворюваннях легень;
визначати кислотність шлункового соку при виразковій хворобі;
визначати в крові вміст глюкози при цукровому діабеті;
визначати в сироватці крові вміст білірубіну, холестерину при захворюваннях печінки;
визначати в дуоденальному вмісті (жовчі) елементи запалення та паразитів (лямблії);
визначати в сечі білки при захворюваннях нирок;
визначати в сечі глюкозу при цукровому діабеті.
ДИСЦИПЛІНА “ОРГАНІЗАЦІЯ ЛАБОРАТОРНОЇ СЛУЖБИ”
Кількість годин (кредитів): 90 год. (3 кредити)
Форма контролю – екзамен
Пояснювальна записка
Мета – на основі глибоких наукових знань сформувати теоретичні знання та практичні навички, необхідні для організації роботи лабораторної служби та КДЛ, яка забезпечуватиме максимально точну, аналітично надійну і своєчасно надану об’єктивну лабораторну інформацію про стан і можливі відхилення в діяльності фізіологічних систем і органів пацієнта для встановлення діагнозу і визначення стратегії і тактики лікування та прогнозу у всіх закладах охорони здоров’я.
Завдання: допомогти студентам навчитися використовувати нормативні правові документи у своїй діяльності; датність до пошуку та аналізу інформації з використанням різних джерел, у т.ч. результатів власних досліджень. Здатність застосовувати сучасні експериментальні методи роботи з біологічними об’єктами в лабораторних умовах, навички роботи із сучасною апаратурою; Знання правових основ дослідницьких робіт і законодавства України в галузі лабораторної діагностики; Здатність організувати роботу відповідно до вимог безпеки життєдіяльності й охорони праці; Розуміння виробничих потреб та складання планів роботи персоналу КДЛ; – організація процесу роботи в КДЛ шляхом групування однотипних досліджень відповідно до методик.
ДИСЦИПЛІНА “БІОХІМІЯ ГОРМОНІВ ТА ЇХ ДІАГНОСТИЧНЕ ЗНАЧЕННЯ”
Кількість годин (кредитів): 90 год. (3 кредити)
Форма контролю – екзамен
Пояснювальна записка
Мета – сформувати системні знання щодо загальних уявлень про гормони, їх властивостей та будову, роль та конкретні механізми дії, діагностичне значення гормонів.
Завдання :
вивчити загальні дані та властивості гормонів;
оволодіти класифікацією гормонів та механізмом їх дії;
сформувати поняття про органи- та клітини-мішені гормонів, типи рецепторів;
вивчити техніку біохімічних досліджень.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати:
особливості в обладнанні робочого місця для різних біохімічних досліджень;
методи біохімічних досліджень
найефективніші комбінації біохімічних тестів у діагностиці захворювань;
сучасні методи досліджень у клінічній біохімії;
нормальні показники лабораторних досліджень та їх зміни при патологічних процесах.
вміти:
аналізувати найбільш інформативні клініко-біохімічні показники для діагностики патологічних процесів,
трактувати біохімічні основи змін дії біологічно активних речовин – гормонів,
аналізувати клініко-біохімічну оцінку результатів лабораторного обстеження при порушенні функцій органів і систем.
ДИСЦИПЛІНА “РЕПРОДУКТИВНА ЕНДОКРИНОЛОГІЯ”
Кількість годин (кредитів): 90 год. (3 кредити)
Форма контролю – екзамен
Пояснювальна записка
Мета – вивчення будови та ендокринної функції органів репродуктивної системи, ознайомити з механізмами гормональної регуляції та причинами порушень ендокринної системи.
Завдання :
подати необхідні сучасні дані репродуктивної ендокринології, як науки про будову, функцію залоз внутрішньої секреції та гормони, які ці залози продукують. Їх роль в репродукції людини;
викласти основні відомості по анатомії, фізіології органів репродуктивної системи;
ознайомити студентів з механізмом дії гормонів;
охарактеризувати основні прояви ендокринних дисфункцій, порушень репродуктивної функції та шляхи їх профілактики.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати:
механізми гормональної регуляції функцій репродуктивної системи в організмі людини;
анатомо-фізіологічні характеристики залоз внутрішньої секреції, та органів репродуктивної системи;
фактори, які викликають та провокують ендокринні порушення репродуктивної системи;
основні прояви дисфункцій залоз внутрішньої секреції, що проявляються порушеннми репродуктивної системи ;
принципи профілактики порушень репродуктивної функції.
вміти:
вести нормативно-технічну документацію;
застосувати теоретичні знання лекційного курсу в своїй майбутній професійній діяльності;
визначати основні прояви порушення функцій гіпоталамо-гіпофізарної системи щитоподібної, вилочкової , підшлункової, статевих залоз та наднирників та їх зв’язок з порушенням репродуктивної функції;
застосувати набуті знання для розробки та удосконалення профілактики розвитку порушень репродуктивної функції.
ДИСЦИПЛІНА “ФІЗІОЛОГІЯ КЛІТИНИ”
Кількість годин (кредитів): 90 год. (3 кредити)
Форма контролю – залік
Пояснювальна записка
Мета – формування у майбутніх біологів аналітичного підходу до оцінки будови різноманітних клітин та механізмів регуляції їх функції. Забезпечення базисного рівня знань для інших біологічних дисциплін: біології індивідуального розвитку, молекулярної біології, вірусології генетики, генної інженерії і біології, основ селекції.
Завдання: забезпечити систему знань про фізіологічні властивості, фізіологічні механізми основних процесів життєдіяльності клітини, розвинути фізіологічне мислення.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати:
особливості будови і функції клітинних органел і включень;
клітинний цикл та розмноження клітин;
еволюцію і патологію клітин;
методи приготування цитологічних препаратів;
методи їх фіксації та фарбування;
основні патологічні процеси.
вміти:
аналізувати внутрішньоклітинні структури та їх функції;
розрізняти клітини в процесі сперматогенезу та овоґенезу;
розрізняти патологію клітин
користуватися світловим мікроскопом;
розпізнавати цитоплазматичні органели;
розпізнавати основні патологічні процеси.
ДИСЦИПЛІНА “ЛАБОРАТОРНА ДІАГНОСТИКА ОРГАНІВ СЕЧОСТАТЕВОЇ СИСТЕМИ”
Кількість годин (кредитів): 90 год. (3 кредити)
Форма контролю – залік
Пояснювальна записка
Мета –поглиблення професійної підготовки студентів-біологів з майбутньою підготовкою за кваліфікацією «лабораторна діагностика». Студенти вивчають актуальні питання лабораторної техніки та діагностики аналізів сечі, захворювань сечовидільної системи та статевої системи.
Завдання: виробити у студентів професійну орієнтацію за кваліфікацією «Лабораторна діагностика».
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати:
правила збирання сечі для досліджень;
як досліджувати фізичні властивості сечі, такі як її кількість, колір та запах, прозорість, реакцію сечі та відносну густину;
загальні дані про білок в сечі;
ренальні протеїнурії;
екстраренальні протеїнурії;
зв’язок гіперглікемії та глюкозурії;
причини та види глюкозурії;
що таке кетонемія та кетонурія;
загальні дані про кетонові тіла в сечі;
пігменти сечі. Утворення жовчних пігментів;
характеристика фракцій білірубіну;
діагностичне значення визначення жовчних пігментів для диференціації жовтяниць;
причини та види гематурій;
діагностичне значення виявлення в сечі гемоглобіну;
діагностичне значення виявлення в сечі гемосидерину;
вимоги до отримання осаду сечі та мікроскопії сечі;
загальні дані про організований та неорганізований осади сечі;
загальні дані про лабораторне дослідження виділень зі статевих органів, та загальні дані про еякулят і передміхурову залозу.
вміти:
дослідити сечу за методом Зимницького;
провести уніфікований метод Робертса-Стольнікова;
виконати біуретовий метод;
виявити в сечі білок Бенс-Джонса;
дослідити альбумози;
зробити уніфікований метод паперових смужок «Глюкотест»;
зробити пробу Бенедикта;
дослідити лактозу і фруктозу в сечі;
зробити пробу Лагне;
виконати пробу Ротери;
провести виконання проби Легаля;
виконати уніфіковану пробу Фуше;
виконати уніфіковану пробу Розіна;
зробити виконання проби Паттенкофера;
виконати пробу Шлезінгера;
зробити бензидинову пробу;
виконати реакцію гемосидерину на берлінську лазур;
вивчити такі елементи осаду, як епітеліальні клітини, лейкоцити, еритроцити, циліндри;
провести орієнтований і кількісний методи дослідження осаду сечі;
дослідити кристали в осаді сечі;
дослідити виділення із піхви;
дослідити еякулят.
ІІ семестр
ДИСЦИПЛІНА “МІКРОБІОЛОГІЯ З ОЦІНКОЮ РЕЗУЛЬТАТІВ ДОСЛІДЖЕННЯ”
Кількість годин (кредитів): 90 год. (3 кредити)
Форма контролю – екзамен
Пояснювальна записка
Мета –вивчення основних методів мікробіологічних досліджень та їх використання для санітарно-бактеріологічної оцінки довкілля та лабораторної діагностики захворювань, спричинених патогенними мікроорганізмами.
Завдання : ознайомити студентів з технікою та основними принципами оцінки результатів мікробіологічних досліджень; сформувати у студентів деякі практичні навички щодо лабораторної діагностики інфекцій, спричинених мікроорганізмами.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати:
завдання мікробіології на сучасному етапі;
правила роботи в бактеріологічній лабораторії,
основні методи лабораторних досліджень: бактеріоскопічний, бактеріологічний, біологічний;
основні принципи класифікації мікроорганізмів;
морфологію і фізіологію мікроорганізмів;
поширення мікроорганізмів у природі; вплив чинників навколишнього
вміти:
обладнати робоче місце лаборанта;
виготовляти мазки-препарати з агарової і бульйонної культур;
забарвлювати мазки простими і складними методами;
досліджувати забарвлені препарати під мікроскопом з використанням імерсійної системи та інших видів мікроскопій;
визначати основні морфотинкторіальні властивості збудників інфекційних хвороб;
мити лабораторний посуд, готувати його до стерилізації та стерилізувати;
проводити дезінфекцію піпеток, предметних і покривних скелець, посуду, робочого місця, рук;
проводити контроль стерилізації фізичними, хімічними і біологічними тестами;
визначати чутливість мікроорганізмів до антибіотиків;
виготовляти живильні середовища;
проводити взяття проб об’єктів довкілля, харчових продуктів, їх транспортування і підготовку для санітарно-бактеріологічного дослідження;
проводити посів матеріалу на живильні середовища різними способами;
характеризувати ріст бактерій на рідких і щільних живильних середовищах;
виділяти чисту культуру мікроорганізмів;
проводити санітарно-бактеріологічні дослідженнях об’єктів навколишнього середовища, харчових продуктів;
оформляти і виписувати результати досліджень.
ДИСЦИПЛІНА “ЯКІСТЬ МІКРОБІОЛОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ”
Кількість годин (кредитів): 90 год. (3 кредити)
Форма контролю – екзамен
Пояснювальна записка
Мета –вивчення основних методів мікробіологічних досліджень та їх використання для санітарно-бактеріологічної оцінки довкілля та лабораторної діагностики захворювань, спричинених патогенними мікроорганізмами.
Завдання : ознайомити студентів з технікою та основними принципами оцінки результатів мікробіологічних досліджень; сформувати у студентів деякі практичні навички щодо лабораторної діагностики інфекцій, спричинених мікроорганізмами.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати:
завдання мікробіології на сучасному етапі;
правила роботи в бактеріологічній лабораторії,
основні методи лабораторних досліджень: бактеріоскопічний, бактеріологічний, біологічний;
основні принципи класифікації мікроорганізмів;
морфологію і фізіологію мікроорганізмів;
поширення мікроорганізмів у природі; вплив чинників навколишнього
вміти:
обладнати робоче місце лаборанта;
виготовляти мазки-препарати з агарової і бульйонної культур;
забарвлювати мазки простими і складними методами;
досліджувати забарвлені препарати під мікроскопом з використанням імерсійної системи та інших видів мікроскопій;
визначати основні морфотинкторіальні властивості збудників інфекційних хвороб;
мити лабораторний посуд, готувати його до стерилізації та стерилізувати;
проводити дезінфекцію піпеток, предметних і покривних скелець, посуду, робочого місця, рук;
проводити контроль стерилізації фізичними, хімічними і біологічними тестами;
визначати чутливість мікроорганізмів до антибіотиків;
виготовляти живильні середовища;
проводити взяття проб об’єктів довкілля, харчових продуктів, їх транспортування і підготовку для санітарно-бактеріологічного дослідження;
проводити посів матеріалу на живильні середовища різними способами;
характеризувати ріст бактерій на рідких і щільних живильних середовищах;
виділяти чисту культуру мікроорганізмів;
проводити санітарно-бактеріологічні дослідженнях об’єктів навколишнього середовища, харчових продуктів;
оформляти і виписувати результати досліджень.
